Vše začíná ve Švýcarsku, kde z vybraných surovin vznikají za přísných hygienických podmínek kvalitní produkty. Ty po zabalení vyrazí ze švýcarského Walzenhausenu či Sarnenu do jednotlivých zemí. Vše tedy začíná objednávkou, v tomto případě však tou naší pro tuzemský trh. Jakmile produkty naskladníme a umístíme na expediční linku u nás v pražské Hostivaři, jsou produkty k dispozici v Online objednávce i v objednávkovém systému pro odborné poradce.
Právě pohledem na objednávku vytvářenou na mobilním telefonu začíná toto krátké video.
Jakmile je objednávka odeslána, údaje automaticky putují dál do expedice a k fakturaci. Výsledkem jsou balíčky, které dobře znají naši odborní poradci i zákazníci používající Online objednávku. Mezi objednáním a doručením produktů probíhá řada úkonů, které pomáhají objednávky vyřizovat co možná nejlépe a nejrychleji.
Některé součásti naší expedice mají kontrolní funkci. Například tzv. Pick to light systém (česky by se dalo říci „brát podle světla“) slouží ke snížení chybovosti při vybírání produktů ze zásob a jejich doplňování do objednávky. Skladníci na svých stanovištích produkty berou ze zásoby podle seznamu v objednávce a každý vyřízený produkt potvrdí stisknutím světla, které se u produktu po načtení objednávky na stanoviště rozsvítilo. Také to pomáhá rychleji produkty na stanovišti najít. Stanovištěm máme na mysli pozici na expediční lince. Produktů je mnoho, a tak do jedné objednávky přidává produkty až 6 skladníků – každý má na svém stanovišti část sortimentu.
Další kontrola probíhá před zabalením objednávky do balíku. Na stanovišti, které je umístěno na pomezí tzv. pickování (vybírání produktů ze zásob) a balicí linky, probíhá vážení. Systém totiž zná váhu produktů a dovede spočítat předpokládanou váhu celé objednávky. Pokud váha produktů v krabici nesouhlasí s údajem v systému, celou objednávku si vezmeme stranou a překontrolujeme ji ručně.
Balicí linka, kde může pracovat až 11 skladníků či brigádníků, je zásobena krabicemi, kartonovými mřížkami a papírovou výplní v podavačích, které vydávají charakteristický zvuk. Kromě zaběhlých pravidel, jak zásilky správně zabalit, existují i specifika pro některé produkty (např. Bodlákový olej dáváme raději ještě do sáčku) a nakonec i osobní styl každého ze skladníků – produkty lze do krabic naskládat různě, ale vždy s cílem ochránit je během přepravy před rozbitím. Tu a tam je v zásilce i na milý vzkaz nebo razítko – sic je to expedice, nezapomínáme na to, že v rámci osobního prodeje.
Hotové balíky obsahující produkty a faktury skladníci opatří etiketami pro jednotlivé přepravce a umístí je na palety. Připravené palety či vozíky s balíky pak čekají v další části skladu na vyzvednutí. Pak se sluší říci „Děj se vůle boží“, protože produkty se na čas ocitnou mimo naši kontrolu. Náš systém zasílá v době vypravení balíku informativní zprávu. Naštěstí naprostá většina přepravců funguje spolehlivě a poradci i zákazníci objednané produkty v následujících dnech konečně drží ve svých rukách.
Nahlédnutí do historie
“Krátce po založení společnosti JUST CS všichni dělali všechno. Ti nejmladší balili balíky, které se tehdy ovazovaly provázkem a plombovaly. Ostatní rozváželi balíky poradcům i na poštu a vyřizovali korespondenci s tehdy ještě ručně nadepisovanými adresami. K rozvozu se využívala osobní auta spoluzakladatelů společnosti. Tehdy ještě neexistovala navigace, pánové vyráželi do ulic vyzbrojeni papírovými mapami. A protože neexistovaly ani mobily, poradci zkrátka museli být doma dle domluvy. Někteří si jezdili pro produkty sami (tehdy do pražských Počernic). Traduje se historka o poradci ze Slovenska, který sedával brzy ráno s krosnou a kufrem na schodech (jezdil brzkým ranním spojem z Košic) a čekal, až mu někdo otevře. Pak si napakoval zavazadla JUSTem, odfrčel a za čtrnáct dní čekal znovu.”
Zdroj: Kronika JUST CS 1992–2017